♥ Amigo ♥

Tänkte skriva ett inlägg om när jag provred Amigo. Hur allt gick till och mina första tankar om han.
Så här kommer ett

Jag var inne en dag på bukefalos och kollade för skojs skull. Hade precis fått veta att det fanns då. Hade inte så stora krav på vad jag ville ha för häst/ponny. Letade bara igenom ponnysarna, och helt plötsligt läste jag "ögonsten säljes". Tyckte bilden var tagen från en lite taskig vinkel, men ponnyn på bilden var jättesöt! Visste redan då att jag inte ville ha arab (det stod inte i annonsen att han var korsning med (arab"). Kollade på filmen som låg på youtube. Och då. KLICK sa de. Det steget, hopptekniken, fina kroppsbyggnaden osv. Jag blev helt rörd. Skyndade mig att ringa mamma, hon var påväg hem så hon skulle kolla då. Mamma kollade som sagt och tyckte att han var vell söt (typ så). Lite rynk på näsan fick hon när det stod att han var född *2007*. Men hon ringde och pratade med ägarens dotter som red han "Jenny". Mamma tyckte att Jenny var jättetrevlig och fick ett bra första intryck av ägarna och hur dom berättade om Amigo. Vi bestämde oss för att åka dit (om det var dagen därpå eller 2dagar efter kommer jag inte ihåg). Vi trippade ner till Halmstad och kollade in i stallgången. Och där stod han. Min drömhäst. Bara min. Jag gick fram direkt och klappa han. Han mötte min hand med sin lena mule.
Jag kunde inte tro det var sant, hade aldrig sett en sån fin ponny. Vit/grå (med lite bruna prickar) svarta ben, grå tjock man, alltså ett superfint utseende. Han stod sadlad och redo. Vi tog in han i manegen. Jenny tog fram hinder och sen satte upp på Amigo för att visa upp han lite. Han gick fint och i form osv. Mina ögon bara glänste. Hon hoppade ca. 70 med han, sen var det min tur. Jag satte upp, (eftersom jag hade ridit på Tintin) tyckte jag han hade smal lång hals, och lite högre var han självklart.
Jag började med att skritta, mjuk och lugn skritt. Sen började jag att trava, ännu mjukare steg och allt kändes jätte bra! Han gick fint på tygeln, lite seg var han men med Jennys påminnelse fick jag igång han.
Sen kom galoppen
Det var det underbaraste jag hade vart med om! Jag svävade på moln. Redan då bestämde jag mig för att den här hästen vill jag ha. Detta är min, bara min. Jag galopperade lite och sen fick jag hoppa, började över en bom bara, sen högre och upp till 70cm. Kom lite fel då och då. Men han e unghäst och jag visste inte riktigt hur jag skulle hjälpa han att komma rätt. Men det hjälpte Jenny mig med. Allt gick superbra på denna provridningen! Var super nöjd. Givetvis hoppade syrran också upp och red.
Hem åkte jag till göteborg med ett stort leende på läpparna!

Andra provridningen

Redan samma vecka tror jag det var så åkte vi ner igen. Då skulle jag få rida ut. Skulle även få borsta honom själv innan & efter. Jag hämtade han ur hagen. Han gick snällt med. Borstade, sadlade & satte sedan upp. Jenny följde med på sin hingst. Amigo var fortfarande helt amazing, jag trodde inte det var sant. Att kunna övertala sina föräldrar att köpa häst och sen hitta den perfekta.
Vi red ut i ca. 45min. Han var pigg och glad! Var inte rädd av sig eller drog osv. Kom tillbaka även då med ett stoooooort leende! Jennys mamma (ägaren) Ann-kristin kom även till stallet den dagen. Mamma tyckte att både Jenny & Ann-kristin var supertrevliga och några vi kunde lita på och ville göra affär med. Någon vecka senare bestämde vi oss. Amigo är den vi vill ha.

Jag var i skolan medans mamma, pappa och min brors hästkunniga tjej var nere med bil&transport. Amigo skulle besiktigas av en veterinär från slöinge. Gick han igenom så skulle vi köpa han. Gick han inte igenom så fick dom åka hem med transporten tom..:( Jag hade träslöjd och var jättenervös för jag visste att nu besiktigas han. Kunde knappt andas, hjärtat slog 678902354st dubbla slag. sen.
Då fick jag ett sms där det stod "Amigo står i transporten. Nu har ni en häst".
Jag skrev av glädje! Och mina bästavän som jag skulle ha Amigo hos var lika glad.
Vi slutade, sprang till bussen, hoppade av bussen och sprang så snabbt vi kunde till stallet.
Dom hade precis anlänt med transporten och jag fick lasta ur min egna häst <3

Lyckligaste dagen i mitt liv

Mr Amigo
Äg: Familjen Karlsson
född: 2007
ras: Connemara/Arab (registrerad sv.ridponny)
mkh: ca 146-147cm
E: Smasc
U: Estrella


Gabriella Karlsson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback